Christian IMMLER

Country / Pays : Management : France
Vocalists : Baryton


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Biographie :

Petit garçon, il fut alto solo au Tölzer Knabenchor, mais il chante maintenant en soliste dans les salles de concerts, festivals et théâtres d'opéra les plus prestigieux du monde : le baryton allemand Christian Immler a ainsi passé d'ores et déjà de nombreuses années à chanter et à enregistrer au plus haut niveau !

Après ses études auprès de Rudolf Piernay, il remporte en 2001 le Concours International Nadia et Lili Boulanger à Paris, donnant ainsi une impulsion décisive à sa carrière de baryton. Bien qu'il soit un interprète reconnu de Haendel, Haydn, Mozart et, de plus en plus, de Mahler, la musique de J-S Bach occupe un position centrale au coeur de la carrière de Christian Immler. Il a chanté la Messe en si mineur et les Passions selon Saint-Jean et Saint-Matthieu avec Marc Minkowski et Les Musiciens du Louvre, oeuvres qu'il aussi chantées avec Philippe Herreweghe, Daniel Harding, Andrew Parrott, Masaaki Suzuki, Michel Corboz, Jos van Veldhoven, Leonardo García Alarcón et l'Ensemble Pygmalion. Ses intérêts et talents musicaux sont des plus variés.

Parmi ses récents projets, le Dixit Dominus de Haendel avec le Concentus Musicus et Ivor Bolton, l'Orpheus de Krenek avec Lothar Zagrosek, la Messe en ut mineur de Mozart avec Giovanni Antonini (Festival de Salzbourg), le Magnificat de C. P. E. Bach avec Ottavio Dantone, le Berliner Requiem de Kurt Weill au Festival de Lucerne et des Lieder de Mahler avec l'Ensemble Symphonique de Neuchâtel.

Parallèlement à son activité de concertiste, Christian Immler a développé une importante carrière opératique. Parmi ses rôles les plus récents, Docteur Itard/Vicaire pour la création de JJR de Fénelon (dans une mise en scène de Robert Carsen) au Grand Théâtre de Genève et Seneca dans le Couronnement de Poppée de Monteverdi au Boston Early Music Festival. Il a également chanté à l'Opéra-Comique, au Wiener Kammeroper, au New Israeli Opera et au Teatro Colón de Buenos Aires (sous la direction de William Christie).

Comme récitaliste, Christian Immler s'est imposé comme un des plus éminents chanteurs de Lieder de sa génération, reconnu en particulier pour l'intérêt qu'il porte aux "Compositeurs émigrés" du 20ème siècle. Il a chanté dans les plus belles salles de concert, comme le Wigmore Hall et le Royal Festival Hall à Londres, la Frick Collection à New York et le Mozarteum de Salzbourg, où il a chanté avec le pianiste Helmut Deutsch. Leur enregistrement Modern Times a reçu le "Diamant d'Opéra" et le prestigieux "Diapason Découverte". Christian Immler est professeur de chant au Conservatoire de Lausanne/Fribourg.

Biography :

From the Tölzer Knabenchor as a boy alto to singing as a soloist at major concert halls all over the world, German baritone Christian Immler has spent years making music of the highest quality. Having studied at the Guildhall in London with Rudolf Piernay, Christian won the International Nadia et Lili Boulanger Competition in Paris in 2001, launching his baritone career.

Although also known for singing Handel, Haydn, Mozart and, increasingly, Mahler, running down the
spine of Christian’s career has been the music of J S Bach. Having sung the B minor Mass, St John Passion and St Matthew Passion with Marc Minkowski and Les Musiciens du Louvre, he has also performed these works with Philippe Herreweghe, Daniel Harding, Michel Corboz, Jos van Veldhoven, Leonardo García Alarcón (receiving a ‘Diapason d’Or’ for ‘Music for Weddings’ by Bach and Böhm) and Ensemble Pygmalion (‘Editor’s Choice’ in the Gramophone for Masses BWV 233/236).

Christian’s musical interests and talents are very broad. Recent projects have included Handel’s Dixit Dominus with Concentus Musicus and Ivor Bolton, Krenek’s Orpheus with Lothar Zagrosek (Berlin Konzerthaus), Mozart’s C minor Mass with Giovanni Antonini (Salzburg Festival), the world premiere of Hellstenius’s The moon eats humans (Bergen Festival), C. P. E. Bach’s Magnificat with Ottavio Dantone, Christmas Oratorio with Akademie für alte Musik Berlin, Weill’s Berliner Requiem at the Lucerne Festival, Krenek’s Reisebuch with Radio Svizzera Italiana and Graziella Contratto, Mahler Songs with the Ensemble Symphonique de Neuchâtel, Handel’s Messiah with Masaaki Suzuki, Telemann Cantatas with Andrew Parrott, Rossini’s Petite Messe Solennelle (Vancouver Festival) and Fauré’s Requiem with the Gulbenkian Orchestra.

As a recitalist, Christian has been hailed as one of the foremost Lieder singers of his generation, applauded for his particular interest in 20th Century ‘Emigré Composers’ such as Zemlinsky, Korngold, Eisler, Schreker and Gál. He has presented their works – as well as core Lieder repertoire by Schubert, Schumann and Wolf – in leading recital venues, such as the Wigmore Hall, the Royal Festival Hall, the Frick Collection in New York and the Salzburg Mozarteum, the latter with pianist Helmut Deutsch. Their CD Modern Times was recently awarded both the ‘Diamant d’Opéra’ and the prestigious ‘Diapason Découverte’.

Alongside his concert work, Christian’s operatic career has been flourishing. His most recent roles were Docteur Itard/Vicaire in the world premiere of Fénelon’s JJR (directed by Robert Carsen) and Dodo/Frog Footman/Mock Turtle in Unsuk Chin’s Alice in Wonderland at the Grand Théâtre de Genève. He has also sung Seneca (Poppea) at the Boston Early Music Festival, Förster (Cunning Little Vixen) for the Wiener Kammeroper, Ubalde (Armide) at New Israeli Opera, Achis (David & Jonathas) conducted by William Christie and Pharnaces in Zemlinsky’s Der König Kandaules at the Amsterdam Concertgebouw. Christian will return to the BEMF in 2013 to sing Consalvo in Handel’s Almira.

His recordings include Bach B Minor Mass, Schubert Sakuntala (‘Diapason d’Or’), Continental Britons
(five stars in BBC Music) and Albeniz’s Henry Clifford, all released to wide critical acclaim. Christian is professor of voice at the Conservatoire in Lausanne/Fribourg.

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vendredi 22 septembre 2017